השירותים שלי
דף הבית » השירותים שלי
טיפול רגשי למבוגרים
הטיפול היונגיאני מאפשר קשר מחודש עם מהותנו וחידוש הקשר לעושר פנימי הטמון בנו.
הטיפול הרגשי על גישותיו הרבות, מוכר כבר למעלה ממאה שנה, ועדיין מרביתנו מגיעים לטיפול רק באין ברירה – כאשר נראה לנו שעשינו כל מה שביכולתנו, ואיננו מסוגלים להמשיך יותר- ורובנו מרגישים אי נוחות על עצם הצורך בטיפול רגשי. לדעתי, איננו אמורים להעביר את כל חיינו בהתמודדות לבד, יש מצבים או אירועים בחיינו שלא ניתן להתמודד איתם לבד ומומלץ לפנות לאיש מקצוע.
פגישת היכרות הדדית תאפשר לך להחליט אם נכון לך להיכנס לעבודה משותפת ובאיזה אופן. הטיפול יכול להתמקד בשיח, ביצירה או בשילוב ביניהם. כל מפגש בין שני אנשים הוא ייחודי, וכל אחד ראוי להתייחסות הכי מקצועית ועם זאת הכי אישית.
בטיפול, נדבר על הקושי שהביא אותך לטיפול, נקבע מטרה טיפולית שנשוב ונבחן אותה במהלך הטיפול ודרכי עבודה. חלומות ויצירה (מכל סוג) יכולים ללוות את התהליך אך אינם תנאי.
בתהליך לפעמים אנו חוזרים ומדברים על הילדות ובודקים אם שורשי הקושי היום נעוצים בעבר. מעבר לכך וכאשר הקול לנו, הגישה היונגיאנית מאפשרת למצוא את התכלית, לעשות את התכונות והיכולות הטמונות בנו. יונג קורא לתהליך הזה מסע האינדיבידואציה.
הטיפול מתאים למי שנמצא במצבי מצוקה, משבר או ב'צומת דרכים', למי שזקוקה להפנות מבט פנימה להכרות נוספת עם עצמה ועם המשאבים הפנימיים, למי שמרגיש חוסר מנוחה ללא סיבה ברורה, מי שרוצה להבין את עצמו ואת המניעים שלו טוב יותר ועוד.
יש שיבואו במטרה לפתור בעיה מסוימת, לעבור משבר בצורה מיטבית ויש שיבחרו להישאר לתהליך ארוך יותר – מה שיונג קרא לו האינדיבידואציה. לפעמים אירועים במהלך החיים מנתקים אותנו מהעושר הנפשי שלנו, ואנו מרגישים מיובשים ומחפשים טעם ומשמעות לחיים. היצירתיות היא חלק בלתי נפרד מחיינו ובאה לידי ביטוי בתחומים מגוונים, לכן חשוב מאוד להחיות אותה מחדש. הטיפול היונגיאני מאפשר קשר מחודש עם מהותנו וחידוש הקשר לעושר פנימי הטמון בנו.
לפעמים אירועים במהלך החיים מנתקים אותנו מהעושר הנפשי שלנו, ואנו מרגישים מיובשים ומחפשים טעם ומשמעות לחיים. היצירתיות היא חלק בלתי נפרד מחיינו ובאה לידי ביטוי בתחומים מגוונים, לכן חשוב מאוד להחיות אותה מחדש. הטיפול היונגיאני מאפשר קשר מחודש עם מהותנו וחידוש הקשר לעושר פנימי הטמון בנו.
טיפול בהבעה ויצירה לילדים
הטיפול בילד נעשה מתוך ראיית צרכיו הרגשיים וההתפתחותיים – תוך משחק ויצירה באווירה מזמינה ונינוחה.
הטיפול בהבעה ויצירה, מוכר גם טיפול באמנות או תרפיה באמנות, הוא אחד מדרכי הטיפול הרגשי והתנהגותי המקובלים, המאפשר בין היתר:
ביטוי תכנים פנימיים (גם רגשות, תחושות גם אם עדיין אינן ברורים לנו) בעולם החיצוני, מעניק להם ממשות ומוביל לקשר טוב יותר בין הרגשתנו הפנימית לבין האופן בו אנו מצליחים לבטא את עצמנו.
וויסות והרגעה, ביטוי היצירתיות, חיזוקה ופיתוחה, חיבור למשאבים פנימיים, גיבוש תחושת הזהות והלכידות הפנימית.
הביטוי הלא-מילולי (צבע, קולאז', פיסול, משחק ועוד) יכול להוות דרך הבעה עיקרית או ללוות את השיח הטיפולי – תלוי ברצון ובצורך. התפיסה היונגיאנית מדגישה את חשיבות הסמלים ואת היכולת להבינם ומעשירה את יכולתנו להבין את משמעותם של החלומות או היצירות שלנו.
למעלה משני עשורים שאני מטפלת בילדים (באופן פרטי, במערכות חינוך ובמסגרות עירוניות) עם קשיים ובעיות מגוונות. לפי תפיסתי לכל ילד ייחודיות משלו, הצריכה לבוא לידי ביטוי ואצל כל ילד קיים הרצון להשתלב ולהרגיש שייך. עלינו לעזור לילד להגשים את שני הפוטנציאלים הללו בצורה מאוזנת –למצוא את הזהב בכל ילד
לטיפול בגיל צעיר מגיעים בדרך כלל בהפניית הגננת, המורה, היועצת או הפסיכולוגית – גורמים מקצועיים השמים לב לקשיים רגשיים, התפתחותיים, חברתיים או לימודיים. לפעמים ההורים מגיעים ביוזמתם בגלל התפרצויות זעם, פחדים, בעיות בוויסות רגשי, משברים הקשורים בהתפתחות או בשל אירועים מטלטלים שהתרחשו במשפחה.
היצירתיות היא דחף מולד בתוכנו, היצירתיות באה לידי ביטוי בדרכים מגוונות ביותר: דרך ביטוי אמנותי, ברעיונות מקוריים או פתרון בעיות מורכבות, מציאת קשר בין דברים שעל פניו נראים לא קשורים, או פיתוח עמדה חדשה למצבים שגרתיים. "אש" היצירתיות תמיד שם, אבל יש מצבים שבהם התרחקנו ממנה, ויש לשוב ולחדש את הקשר עם הניצוץ הזה בתוכנו. לשוב להרגיש תחושות של אוטנטיות, משמעות ותקווה.
הן הטיפול היונגיאני והן טיפול בהבעה ויצירה מאפשרים בין היתר גם היוצרות קשר מחודש לגרעין היצירתיות בתוכנו.
הטיפול בהבעה ויצירה מוכיח את עצמו בעבודה עם ילדים, כי היצירה והמשחק טבעיים למרביתם, יחד עם זאת אין מגבלת גיל ואין צורך בידע מוקדם או "כישרון".
הסטודיו, הינו חלק מהקליניקה והוא מותאם לילדים (וגם לבוגרים החפצים בכך), יש בו שפע של חומרי יצירה: צבעים מסוגים שונים, חומרי פיסול, ארגז חול, מיניאטורות, כלי נגינה, ומשחקים באופן המאפשר לכל ילד למצוא את המדיה המתאימה לו ואת הדרך הנכונה עבורו להביע את עצמו ואת התכנים שמעסיקים אותו. הסטודיו הוא מרחב בטוח המזמין את הילד למשחק ולחקר של הסביבה ושל עצמו ובכך מאפשר התחזקות וחיבור למשאבים הפנימיים.
הטיפול בילד נעשה מתוך ראיית צרכיו הרגשיים וההתפתחותיים – תוך משחק ויצירה, באווירה מזמינה ונינוחה. הטיפול בילד חייב להיות מלווה בהדרכת הורים, מכיוון שבמיוחד בגיל הצעיר, המענה לצרכי הילד טמון בעיקר במערכת המשפחתית. ישנם מקרים בהם נכון יהיה כי הטיפול בילד יתקיים בנוכחות ובהשתתפות ההורה.
התהליך הטיפולי מתחיל במפגש עם שני ההורים, מטרתו הכרות הדדית. נקדיש זמן ללמידת פרטים רבים ככל האפשר על הילד, על סיבת הפנייה, ועל תפיסת ההורים את צרכי הילד ואת קשייו ויכולותיו. יש מקום לכל שאלה שלכם אודות אופן הטיפול. רצוי להביא מוקדם ככל האפשר בטיפול כל אבחון או הערכה שהילד עבר. לאחר פגישה תוכלו להחליט אם מתאים לכם לצאת לדרך משותפת הכוללת פגישות עם הילד/ה והדרכת הורים.
הדרכת הורים
מזמינה את ההורים להתבונן ולקבל נקודת מבט נוספת ורחבה על היחסים בתוך המשפחה.
ביום בו נולד הילד נולדים גם האם והאב. חיינו משתנים בבת אחת, והרבה מהתפיסות שלנו על עצמנו ועל יכולותינו מאותגרות בבת אחת. ילדינו מפגישים אותנו עם זיכרונות, עם רגשות וצרכים שלעתים קרובות חשבנו ששמנו מאחור ועם אתגרים רבים הקשורים בגידול ילדים בתקופה מורכבת כל כך.
אנו חיים בעולם מאד אינטנסיבי ומהיר, עמוסים במטלות ובגירויים (גם בעידן הקורונה), נדרשים לתגובות מהירות ולכן פועלים לפעמים "על אוטומט". המפגש המכונה "הדרכת הורים" מאפשר התבוננות על מצבים יומיומיים מתוך מרחק מסוים ומנקודות מבט שונות. למשל, לנסות להבין כיצד הילד חווה אירוע מסוים וכיצד רואה אותו כל אחד מההורים, כי כל אחד מאיתנו פועל ממניעים ואמונות אחרות וכל אחד מאיתנו מפרש ומבין אירועים בצורה שונה.
הורים מביאים את הילד לטיפול רגשי, עם הרבה רצון טוב ונכונות להשקעה, אך לעתים גם עם התפיסה שהטיפול יתמקד בילד בלבד וישפר את תפקודו. חשוב לדעת ולזכור שהטיפול המיטבי לוקח בחשבון שיתוף פעולה עם ההורים, ומנסה על פי הצורך להרחיב את נקודת מבטם על הדינמיקה במשפחה – כי הילד גדל באווירה המשפחתית ומושפע ממנה.
פגישות הדרכה קבועות מאפשרות התבוננות על המצבים המסתכלים הנוצרים ביחסי הורים- ילדים: להבין מה מהתגובות שלנו כהורים עובד ומה אינו יעיל. מטרת ההדרכה היא לחזק את תחושת המסוגלות ההורית ולפתח את "הכלים" הנכונים לכל משפחה.