תרגום ספר: נוימן, אריך הילד, האישיות בשחר התפתחותה. (הוצאת חסינות בע"מ).

האישיות בשחר התפתחותה
 
הוצאת חסינות

סוגיית ההתפתחות הנפשית של האדם היא אולי הסוגיה הפסיכולוגית העמוקה והמורכבת ביותר. אם בשאלות פסיכולוגיות אחרות אנו יכולים ללמוד מן הטבע ולהסיק על האדם, הרי ההתפתחות הנפשית היא ייחודית למין האנושי. חיות נולדות ומתות כשהן נושאות את הידע הגנטי שמנחה את עיקר התנהגותן, ומעט ממה שלמדו, אולם אין לדבר על התפתחות האישיות של חתול במשך חייו. אדם, לעומת זאת, יכול להתפתח ויכול שלא להתפתח מבחינה נפשית, ומרחבי ההתפתחות הנפשית שלו הם אינסופיים ויש בהם יסודות מורשים ומטענים נרכשים בצד דפוסי חינוך, חירות ובחירה. כל אלה הופכים את סוגיית ההתפתחות לחשובה ומסובכת לאין שיעור יותר מכל סוגייה פסיכולוגית אחרת.

הספר "הילד" נכתב על יסוד עבודה משותפת של אריך נוימן ותלמידיו. "הילד" מציג גישה חדשנית החושפת מגמות התפתחות שמוטבעות בנפש הילד ומהוות בסיס להתפתחותו. שתיים מן המגמות הללו, שפועלות בילד משחר קיומו, הן צנטרוברסיה – הנטייה לייסד מרכזים או סמכויות שמאפשרים התפתחות של אישיות מובחנת, ואוטומורפיזם – הנטייה של כל יחיד להגשים את הפוטנציאל הייחודי הטמון בו. מושגים אלה תורמים להבנת הפרדוקס הגדול של ההתפתחות: המעבר מן האישיות הנרציסטית לאישיות המתייחסת אל הסביבה האישית והחברתית ומגשימה את הפוטנציאל הטמון בה במחיר של בדידות וויתור על נוחות.

אריך נוימן (1905 ברלין – 1960 תל אביב) היה פילוסוף, ופסיכולוג מתלמידיו של קרל גוסטב יונג.
נוימן למד בברלין פילוסופיה, פסיכולוגיה ורפואה. בשנת 1933 עבר לשוויץ ושם למד אצל קרל גוסטב יונג, בשנת 1934 עלה לארץ ישראל. בישראל הקים בשנת 1951 את האגודה הישראלית לפסיכולוגיה אנליטית, הירצה במכון יונג בציריך ובכנסים של איראנוס באסקונה.
נוימן נחשב לבולט מבין תלמידיו של יונג ולאחד הפוריים והמקוריים שבהם. ספרו "הילד" פורסם לאחר מותו ונחשב לתרומה ייחודית בהנבת יסודות ההתפתחות של האישיות הילדית.

למידע נוסף אודות הספר לחצו כאן

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

עוד מאמרים